Smartlog v3 » styx » Nytårsstatus eller noget i den retning
Opret egen blog | Næste blog »

styx

rants, runts & jabbers

Nytårsstatus eller noget i den retning

2. Jan 2013 07:52, styx

Ikke så ofte jeg får skrevet her. Ikke fordi jeg ikke gerne vil, men mere fordi der ikke er noget der driver mig til det. Manglende lyst, eller måske mere at jeg på et tidspunkt blev lidt sky efter at have følt mig meget blottet her. Hvem ved. Men jeg kan da lige komme med en årlig status.

Og lad mig starte med: Godt nytår!

Jobwise så kører tingene. Jeg har været solgt ud 100+ procent og selv stået for kontrakter og mersalg. Det kan firmaet ikke klage på. Og den primære kunde har bedt om en kontrakt på fuld tid for 2013, så der må jeg også antage, at der er fuld tilfredshed. Jeg afsluttede en delopgave som projektleder ved årsskiftet med at ramme budgettet med en afvigelse på ca. 1 procent. Især skarpt, når vi taler om et budget på godt 35 mill. Det har så givet en del stress i december, hvor jeg må erkende, at jeg nåede loftet. Der var ikke meget glæde til jul eller ferie. De 10 fridage er bare forsvundet, og jeg er først ved at finde mig selv nu.

Jeg fører en daglig trænings- og monitorerings-log, og kan se, at jeg i gennemsnit har trænet 4 ud af 7 dage i 2012. Det er ikke dårligt, men det kunne have været bedre. Især her i slutningen af året har jeg ikke holdt kadencen. Jeg har også forsøgt mig med registrering på endomondo, og den giver lidt statistik på tid, som min log ikke giver. Jeg kan se at de uger, der har været som de burde, der ligger jeg på mindst 3 timers træning, mens de uger jeg har magtet sidst på året er lige over 2 timers træning samlet set. Mit oprindelige mål var 3½ time eller 4½ session pr. uge.

Indsatsen har dog langt fra været spildt. Mit blodtryk og blodsukker ligger nu stabilt, hvor det skal, og selvom jeg ikke har tabt mig totalt set, så har jeg bygget godt 3 kg muskler på i løbet af året. Jeg føler mig ikke alt for sikker på min fedtprocentvægts tal, da de dels svinger meget fra dag til dag, og dels bølger uafhængigt af mit øvrige liv over længere tidsforløb.

Jeg har forsøgt mig med mange forskellige kosttilskud over tiden, og kan sige at jeg har et fast batteri, som jeg kan se effekt af, og som jeg 'tror' på, og så en større gruppe, som er inde en periode, men som ryger ud igen, da jeg ikke kan se effekt. 

Kernen er vitaminer og fiskeolie, samt krom, ALA og Kanel. Derudover tager jeg Magnesium ved sovetid (alternativt ZMA) og kreatin ved træningen. 

På listen over dem jeg stadig har inde, men endnu ikke ved om jeg vil beholde er beta-alanin, karnitin og MSM. Jeg tror dog at beta-alanin (trods den besværlige administration) er en jeg beholder. Effekten er mærkbar, og jeg glæder mig til at opleve den, når jeg nu får skruet trænings indsatsen op igen. Karnitinen kan jeg ikke sige jeg ser effekt af (men heller ikke sådan at jeg kan afvise at den virker), og MSM kom ind da jeg havde mange skuldersmerter. Noget jeg siden har kureret med specifikke øvelser og ikke med MSM'en. Jeg kan ikke sige, jeg har set en effekt overhovedet.

På vej ud, efter flere måneders prøve, er CLA. Jeg ser ingen effekt, og når jeg læser reviews af bedre kvalitet, så kan jeg se, at ingen har kunnet eftervise de storslåede påstande, som kom i starten.

På vej ind er dels vinterlysterapi, som jeg lige er startet på, og dels gurkemeje, som endnu ikke er kommet ind i dagsrationen.

Jeg har løbende forsøgt at tilpasse og forbedre min kost, og har set en del på de forskellige lowcarb ting. Jeg er ikke utilbøjelig til at give dem ret et stykke af vejen, men det er ikke så sort-hvidt, som det fremstilles. Især den nye fad, Paleo, er fyldt med hearsay, broscience og anekdotisk sludder. Problemet er at de mest aktive i de danske og internationale fora ikke ved hvad de taler om, og mangler forståelse for kildekritik og naturvidenskabelig metode. Ofte argumenterer de at 'grundlæggeren er doctor, og derfor ...' - men han har en phd i sportsfysiologi, ikke i hverken humanbiologi eller ernæring. Og argumenterne om hvad vi er bygget til etc. er bare for tynde. 

En nyere svensk artikel (lavet i rigtig videnskab) har dokumenteret at over tid så giver en kost med højt proteinindhold stærkt forøget risiko for nyreskader. I Sverige har man de sidste 10-15 år haft en lowcarb variation kaldet LCHF, og man antager at op mod 1/4 del af befolkningen anvender kuren helt eller delvist i perioder. Man har studeret effekten på nyrerne ved at sammenligne kvinder i 40 til 50 års alderen, hvor man har set på den delgruppe, der selv har angivet at de har levet efter LCHF de sidste 10-15 år, og sammenlignet dem med den generelle befolkning. Og der er en klar overfrekvens af nyreproblemer. Ikke overraskende egentlig, for nyrerne står for udskillelsen af kvælstoffer fra proteinforbrændingen. Og hvis man får størstedelen af sin energi fra protein/kød, så stiger belastningen på nyrerne.

Og så er vi tilbage til kernen. Der er meget få langtidsforsøg med disse specielle kostomlægninger, og at argumentere med stenalder-dna og den slags, er bare ikke godt nok. Ingen tvivl om, at den basiskost vi har spist de sidste 20-30 år ikke har været god. Det kan enhver se, og det kan eftervises med alverdens undersøgelser (andelen af overvægtige, andelsen med diabetes 2, etc., etc.). Men hvad man skal ændre på er ikke så lige til.

Jeg har gradvist selv bevæget mig, noget er tentativt, andet velunderbygget, men alt er svært at ændre :-)

Jeg har stort set droppet ris og pasta, samt brød. Jeg spiser stadig kartofler, men meget mere moderat og kun en enkelt pizza i ny og næ. Jeg spiser en del mere kål, rodfrugter, squash og andet grønt, og jeg er stadig usikker på hvor meget jeg vil lade bønner komme ind i min faste madplan. Jeg er blevet meget mere opmærksom på kvaliteten af det kød jeg køber, og selvom jeg stadig primært køber i supermarkedet (fordi de er billigere og nemmere), så er jeg langt mere kritisk. jeg bruger ikke mere kunstige sødemidler og spiser meget mindre slik og søde sager. Jeg drikker primært vand, men tager stadig med glæde en øl eller et glas vin til maden.

I 2013 bliver jeg nødt til at skrue mere på kosten, om ikke andet, så for at tabe mig lidt. Min træning og sundere kost har ikke ført til det ventede vægttab, kun til en 'ommøblering' af kroppen. jeg kommer ikke uden om at skulle sænke mit kalorieindtag. Ikke at det skal være en 'slankekur' men mere en gradvis livsstils ændring. Hvor jeg skal sætte ind er stadig åbent, men jeg har et par ømme punkter: Nødder (jeg har flyttet en del af min lækkersult til nødder), øl (flydende hvidt brød), Portionstørrelserne (jeg spiser et primært/eneste måltid om dagen, og det er gerne meget stort), Fedtstoffer (jeg bruger ad libitum fløde, smør og olie, og det kan nok begrænses lidt). Og så har jeg tænkt lidt på den nyeste amerikanske model, der hedder faste. En til 2 dage om ugen med ingen eller kun meget begrænset kost. Det virker tilsyneladende både Livsforlængende og anticarcinogent?

Kort sagt så vil jeg fortsætte min vej til et sundere og forhåbentlig længere liv. Målet er at få en masse liv ud af min pension :-)

Kommende


Mail

Tal til hånden
styx01 at sol.dk

Dagensbog

Another perfect day

Søg i arkivet


Arkivet

Tags

Arkiv

Relaterede